Suntem vorbăreţi, contactează-ne: 0735.53.00.00 E-mail: alexandru.molea @bemore.ro
Engaging people at work!

5 etape după feedback.

Ce frumos ar fi dacă oamenii cu care lucrăm s-ar putea schimba de la o zi la alta. Dar noi putem? Una dintre cele mai des întâlnite greşeli în management este faptul că aşteptăm ca oamenii pe care îi conducem să se schimbe chiar de a doua zi. Din păcate, lucrurile nu funcţionează aşa! Aşteptările multor manageri la acest capitol sunt greşite, fapt care stârneşte frustrări în oamenii cu care lucrăm. Cum funcţionează totuşi lucrurile şi ce putem face noi pentru a facilita schimbarea comportamentelor? Se disting 5 etape importante, pe care le poți găsi mai jos.

Pentru început este necesar să ştim că nu există perioade standard de schimbare. În funcţie de persoană şi de greşeală (sau de comportamentul pe care ni-l dorim modificat), oamenii se pot schimba într-o zi sau într-un an. Important este să ne înzestrăm cu răbdare şi să-i susţinem pe parcurs. În loc să le punem piedici, putem să le uşurăm procesul.

Etapa 1. Decizia de schimbare.
Nu putem schimba oamenii împotriva dorinţei lor. Dacă ceea ce-ţi doreşti tu ca manager de la echipa ta nu este negociabil, iar persoana căreia îi oferi feedback nu doreşte să se schimbe, este momentul să vă luaţi la revedere. Va fi mai bine pentru amândoi. Dacă există însă dorinţa de schimbare, veţi merge către pasul următor.

Etapa 2. Greşeala se repetă.
Chiar dacă îţi doreşti să te schimbi, primul impuls este să greşeşti din nou. Unele comportamente le-am „crescut” luni sau ani întregi. Nu se lasă uşor. Important este că în această etapă conştientizezi fiecare greşeală, după ce ai făcut-o. Ce facem natural când vedem că cineva repetă greşeala după ce i-am oferit feedback? Îl certăm! Eu aşa făceam. Apoi, îl pândeam până greşea iar şi pac! Îl mai certam odată. Indiferent de ton, dacă intenţia este de a-i face observaţie, procesul său de schimbare tocmai a fost îngreunat. De ce? Pentru că i-am scăzut încrederea în el, punând accentul pe nereuşita lui. Ajutăm vocea din capul său care îi spune: “nu eşti bun de nimic” să se audă şi mai tare. În cazul în care stă totuşi bine la capitolul “încredere în sine”, vom reuşi doar să-l enervăm. Astfel, va fi din ce în ce mai puţin receptiv la mesajele noastre.
Cum îl poţi susţine? Oferă-i feedback, dar fără să-i faci observaţie. Aminteşte-i ce aţi stabilit şi asigură-l că nu este nicio problemă că a greşit din nou. Doar nu ne aşteptăm să ne schimbăm un comportament peste noapte, nu? La final, încurajează-l şi spune-i că dacă mai are nevoie de ceva pentru a-i uşura procesul, eşti acolo pentru el!

Etapa 3. Încep să se vadă primele primele rezultate.
Este ca atunci când ţi-ai dat seama că ai un tic verbal şi te opreşti exact în timp ce foloseşti acel cuvânt. În această etapă realizezi în timp ce greşeşti. Prin asta va trece şi angajatul tău ca pas următor. Va greşi în continuare, dar de data aceasta fiind conştient de acest fapt în timpul acţiunii.
Cum îl poţi susţine? Felicită intenţiile vizibile de schimbare, apoi încurajează-l să continue. Nu-i mai oferi feedback. Nu mai este necesar să-i aminteşti nimic.

Etapa 4. Greşelile sunt mai rare.
Deja realizează înainte de a greşi de multe ori, ceea ce duce la situaţii în care nu mai face greşeala în discuţie.
Cum îl poţi susţine? Felicită-l de fiecare dată când face ceea ce trebuie pentru a-i încuraja comportamentul şi pentru a-l ajuta să-şi câştige încrederea că se poate schimba definitiv.

Etapa 5. Obiceiul.
După o perioadă, comportamentul corect îi intră în obicei. Este foarte important să sărbătoriţi chiar şi simbolic. Acest simplu gest va ajuta într-un alt proces de schimbare, mult mai eficient data viitoare, dar şi la câştigarea încrederii pe termen lung.

Răbdare, lider drag… această meserie nu este uşoară, dar este foarte frumoasă. Avem zi de zi impact în viaţa unor oameni. Le-o putem face mai grea sau mai frumoasă. Tu ce alegi? Învaţă alături de noi, cum poţi deveni un lider mai sprinten.

Articol scris pentru tine de: Alexandru Molea

Încântați de cunoștință! 🙂 Oamenii faini împărtăşesc ideile bune. Poate i-ar interesa şi pe prietenii tăi informaţia din această pagină. Folosește butoanele din stânga.
Back to Top